Dlaczego personal branding jest niezbędny – zwłaszcza w sprzedaży B2B
Wiele osób myśli o brandingu w kategoriach kolorowych logo odnoszących sukcesy marek, takich jak Apple Apple czy Ikea. Tak więc większość ludzi prawdopodobnie myśli o brandingu jako o czymś innym niż sprzedaż. Ale czy to prawda? A może powinniśmy trochę przemyśleć branding?
W tym krótkim artykule chcemy dać Ci wgląd w to, czym jest (dobry) branding i dlaczego powinieneś o nim słyszeć – nawet jeśli pracujesz w sprzedaży.
Co to jest branding?
Branding to proces budowania marki . W idealnym przypadku marka jest budowana na tyle umiejętnie, że klienci już kojarzą z nią dobre samopoczucie lub pewne pozytywne doświadczenie. Marka reprezentuje zatem unikalną propozycję sprzedaży firmy. Marką może być sama firma, ale także poszczególne produkty czy usługi.
Nawet ludzie mogą być opisani jako marka, jeśli budują markę wokół własnej osoby. Nazywa się to personal brandingiem , stosunkowo nowym rodzajem brandingu, który jest obecnie bardzo popularny – zwłaszcza w mediach społecznościowych! Sprzedaż społecznościowa na LinkedIn i osoby reklamujące produkty jako influencerzy stały się nową normą.
Marka firmy | Marka osobista | Marka produktu |
---|---|---|
Tworzy firmę jako markę (np. Apple) | Ustanawia jednostkę jako markę (np. Dirk Kreuter) | Ustanawia konkretny produkt jako markę (np. Fanta) |
Jak branding i sprzedaż B2B idą w parze?
Z jednej strony profesjonalny branding produktu lub firmy nie tylko daje wiatr w żagle jako sprzedawca, ale w B2B zwykle mówimy o wyższych kwotach niż w B2C. To sprawia, że jeszcze ważniejsze jest, aby Twoja marka oznaczała zaufanie i powagę .
Jako sprzedawca musisz reprezentować 100% brandingu swojej firmy – czy to w formie cenników, onepagerów, prezentacji itp. Ponadto dobry personal branding w sprzedaży B2B to również najwyższy poziom zaangażowania i profesjonalizmu.
Czym jest marka osobista i jak zwiększa sprzedaż B2B?
Jak już wspomniano, markę mogą reprezentować nie tylko produkty, ale również pracownicy . Z pomocą personal brandingu pozycjonujesz się jako wiarygodny i godny zaufania ekspert – zwłaszcza w mediach społecznościowych.
Ale taka reputacja czy „sława” ma oczywiście nie tylko pozytywne aspekty. Oto krótka lista zalet i wad marki osobistej na przykładzie LinkedIn:
Zalety | Niedogodności |
---|---|
Jesteś postrzegany jako ekspert | Twoje treści muszą być doskonałe |
Twoje oferty / lokowania produktów są traktowane poważnie i nie są postrzegane jako spam | Twoje prezentacje muszą mieć te same standardy, co Twoje posty: wysoce spersonalizowane i profesjonalne |
Twoja widoczność zostanie zwiększona | Presja dostarczania i odbierania negatywnych reakcji może mieć na ciebie zły wpływ |
Możesz łatwiej korzystać z sieci | Możesz szybciej uzyskać negatywną uwagę, popełniając błędy |
Jeśli nie masz nic przeciwko negatywnym aspektom budowania marki osobistej, śmiało! Social Selling to również obecnie trend w sprzedaży B2B; właśnie dlatego, że wielu handlowców z powodzeniem wykorzystuje go do sprzedaży swoich rozwiązań w mediach społecznościowych. Jeśli promujesz sprzedaż społecznościową, możesz nie tylko skorzystać z dobrego brandingu swojej firmy lub produktów – powinieneś również rozważyć personal branding, aby osiągnąć więcej transakcji .
Personal branding daje Twojej sprzedaży B2B „zastrzyk ekspercki” , ponieważ pozycjonujesz się jako profesjonalista w swojej dziedzinie, a potencjalni nabywcy dostrzegają Twoje kompetencje jeszcze przed rozmową sprzedażową . Odwiedzający profil lub czytelnicy Twoich postów natychmiast zobaczą, jak postrzega Cię Twoja społecznośćtworzy dodatkowe zaufanie do Twojej marki .
Ponadto branding osobisty zapewnia lepszą widoczność i może również prowadzić do zaproszeń na wydarzenia, wykładów lub miejsca jako mówca. To automatycznie zwiększa Twój wpływ i zapewnia jeszcze większy sukces.
6 wskazówek dotyczących skutecznego budowania marki osobistej w B2B
Potrzebujesz szybkich wskazówek, jak skutecznie budować swoją markę osobistą? Proszę bardzo:
- Znajdź niszę lub konkretny temat , w którym jesteś dobrze zorientowany lub który Cię bardzo interesuje.
- Zastanów się, do kogo konkretnie chcesz dotrzeć ze swoimi treściami. Jak wygląda Twój Idealny Profil Klienta (ICP)? Z kim chcesz się połączyć? Od kogo chcesz otrzymywać opinie lub wskazówki? Pomyśl o profilach betonowych!
- Stwórz plan treści, w którym uwzględnisz nawet wydarzenia specjalne. Plan treści powinien dać ci ogólny zarys i odciążyć cię od pracy (w razie potrzeby poszukaj kogoś, kto wspiera cię w tworzeniu treści).
- Publikuj regularnie i kontaktuj się z docelowymi odbiorcami tak często, jak to możliwe. Polubienia i komentarze symbolizują zainteresowanie! Staraj się zrozumieć swoich odbiorców i rozmawiaj z nimi tak często, jak to możliwe; pielęgnuj swoją sieć.
- Nie zapomnij powiązać siebie, czyli marki, z Twoją firmą lub jej produktami. Od czasu do czasu odtwarzaj treści korporacyjne i pokaż docelowym odbiorcom wartość dodaną, jaką otrzymują dzięki Twoim produktom/usługom.
- Zaprezentuj swoje rozwiązanie lub produkt bardzo subtelnie w komentarzach, postach lub bezpośrednich wiadomościach. W ten sposób możesz przejść do rzeczywistych rozmów sprzedażowych.
Jak generować więcej leadów B2B dzięki sprzedaży społecznościowej i budowaniu marki osobistej
Szczególnie w B2B platformy mediów społecznościowych, takie jak LinkedIn, są popularne do nawiązywania nowych kontaktów biznesowych i sprzedaży produktów online . Ponieważ LinkedIn ma strukturę podobną do Facebooka, jest bardzo żywy i daje najlepsze możliwości rozwoju marki osobistej. Gdy już ustawisz się tam jako marka, możesz łatwiej zacząć sprzedawać.
Jako sprzedawca możesz łatwo wykorzystać LinkedIn do budowania marki osobistej za pomocą swoich treści i podkreślenia swojego statusu eksperta. Załóżmy, że dużo publikujesz na temat zimnych połączeń w branży oprogramowania i pozycjonujesz się jako ekspert właśnie w tej branży. Z biegiem czasu interakcje kumulują się w postaci polubień i komentarzy, a Twój profil będzie zyskiwał obserwujących i kontakty.
Podczas organicznego rozwoju profilu dyskusje i konwersacje na określony temat często będą przenoszone z postów publicznych do prywatnych wiadomości. Tam możesz udać się i zaprezentować swój produkt we właściwym czasie. Oczywiście zawsze biorąc pod uwagę znaczenie Twojego produktu.
Twój osobisty branding odnosi sukces, jeśli inni postrzegają cię jako eksperta, a ty nie mówisz im, że jesteś ekspertem.
Kierownik ds. Rozwoju Sprzedaży w Echobot
Połączenie sprzedaży społecznościowej z marką osobistą może niezwykle zwiększyć generowanie leadów B2B. Czemu? Wielu potencjalnych klientów automatycznie zwróci się do Ciebie ze względu na Twoją wiedzę, a to w zamian może zaowocować możliwościami sprzedaży .
Oferując swoim czytelnikom wartość dodaną , potencjalni klienci nie pomyślą, że Twoja wiadomość to spam. W przeciwieństwie do wielu innych metod sprzedaży, Twój rozmówca z dużym prawdopodobieństwem przystąpi do rozmowy bez wahania.
Inne ważne warunki dotyczące marki
Teraz, gdy wyjaśniliśmy, o co chodzi w brandingu osobistym, chcemy oczywiście zobaczyć, jakie są inne strony brandingu. Oto najczęstsze terminy związane z marką:
Świadomość marki
Świadomość marki oznacza, jak dobrze opinia publiczna i grupa docelowa znają Twoją markę . Dzięki wysokiej świadomości marki konsumenci nadają marce pozytywne cechy.
Marka pracodawcy
Employer branding dotyczy tego, jak Twoja marka jest odbierana przez kandydatów i jak bardzo chcieliby pracować dla Twojej firmy. Możesz sobie zapewne wyobrazić równanie: jeśli Twój Employer Branding odniesie sukces, KAŻDY będzie chciał dla Ciebie pracować . Dobry Employer Branding przyciągnie również kompetentnych ludzi do zespołu sprzedaży – jeśli handlowcy są entuzjastycznie nastawieni do Twojej firmy i lubią produkty, doświadczysz ogromnego wzrostu i niewątpliwie również wzrostu sprzedaży.
Marka geograficzna i kulturowa
Jak sama nazwa wskazuje, chodzi o branding określonego regionu, kraju, a nawet kultury . Logicznie rzecz biorąc, turystyka i gastronomia mogą czerpać korzyści z brandingu geograficznego, ale firmy mogą również wykorzystywać branding kulturowy dla siebie. Jeśli kraj, z którego pochodzi Twoja firma, znany jest na przykład z dbałości o szczegóły, może to wyjść tylko na dobre Twojej marce.
Weźmy na przykład BMW lub VW – obie marki samochodów łączy to, że mogą nosić nieoficjalny znak jakości „made in Germany” . Sprzyja to ich reputacji, ponieważ konsumenci postrzegają ich samochody jako wysokiej jakości , ponieważ Niemcy na ogół kojarzą się z pracowitością.
Wniosek? Dobry branding to ważny aspekt profesjonalnej sprzedaży B2B
Jak właśnie przeczytałeś: dobry branding ma ogromną moc . Wpływa to nie tylko na Twoją zewnętrzną percepcję, ale także na Twoją osobowość sprzedażową.
Z jednej strony musisz zrozumieć, że reprezentujesz swoją firmę i jej produkty, z drugiej strony reprezentujesz także siebie jako markę. Dlatego należy zwrócić szczególną uwagę na personal branding – zwłaszcza jeśli chodzi o social selling!
Masz pytania lub uwagi dotyczące brandingu, personal brandingu lub social sellingu w B2B?
Napisz do nas: marketing@echobot.de
Powiązana zawartość: